29 września 2011

Jak zwalczyć negatywne myśli?

Załóżmy, że masz zwyczaj ciągłego koncentrowania się na tych samych negatywnych myślach, które nie mają faktycznego odzwierciedlenia w fizycznym świecie, na przykład: "Jestem w takim depresyjnym nastroju", "Nienawidzę mojej pracy", "Nie mogę tego zrobić", "Nienawidzę bycia grubym". Jak przełamać ten nawyk negatywnego myślenia?


Najlepszym sposobem na wyeliminowanie takiego nawyku jest zastąpienie go przez inny - pozytywny. Jak to zrobić pokażę Ci w 5 krokach!

  1. Zamień negatywną myśl w obraz.

    Jeśli myślisz: "Jestem idiotą" wyobraź sobie jak wyglądałby ten idiota. Wyobraź sobie siebie ubranego w śmieszne ciuchy, z idiotycznym kapeluszem na głowie skaczącego jak pajac. Ujrzyj siebie otoczonego przez tłum ludzi skazujących na Ciebie palcem i krzyczących "Jestem idiotą!" Im bardziej wyolbrzymiasz ten obraz tym lepiej. Wyobraź sobie jasne kolory, ruch poszczególnych postaci i wszelkie szczegóły, dzięki którym lepiej zapamiętasz ten obraz. Jeśli masz problem z wizualizacją swojej myśli być może łatwiejsze będzie dla Ciebie wyobrażenie dźwięku zamiast obrazu. Zastosuj to co bardziej Ci pasuje.

  2. Wybierz pozytywną myśl zastępczą.

    Jeśli myślą, którą chcesz zastąpić było "Jestem idiotą" świetną myślą zastępczą byłoby: "Jestem geniuszem!".

  3. Przekształć pozytywną myśl zastępczą w obraz.
    Przejdź przez taki sam proces jak w kroku pierwszym aby stworzyć nową pozytywną scenę w Twoim umyśle. Więc jeśli Twoją myślą zastępczą jest "Jestem geniuszem!" możesz wyobrazić sobie siebie wysokiego, stojącego na jakimś podium, w pozie przypominającej pozę supermana, z rękoma na biodrach i wyprostowanymi plecami. Ujrzyj gigantyczną, jasną żarówkę nad Twoją głową, staje się ona tak jasna, że wręcz oślepia, a Ty krzyczysz "Jestem geniuszem!!!!!" Wyobrażaj sobie ten obraz tak długo, aż sama myśl "Jestem geniuszem" sprawi, że będziesz widział ten obraz oczami swojej wyobraźni.

  4. Połącz oba obrazy w swoim umyśle.

    Sklej obrazy z kroku 1 i 3 w całość, przekształć scenę pierwszą w tą drugą. Pomyśl, że Twoim zadaniem jest stworzenie filmu. Znasz już początek - obraz z kroku pierwszego oraz zakończenie - obraz z kroku trzeciego. Filmowi brakuje jednak środka.W naszym przypadku, jedna z osób które wytykają "twoją wersję idioty" palcami może rzucić na Ciebie żarówkę, idiota łapie tą żarówkę i umieszcza ją na czubku swojej głowy, krzywiąc się jednocześnie z bólu. Żarówka następnie rośnie stając się taka ogromna i świecąc tak jasno, że oślepia ona osoby dotychczas wytykające Ciebie palcami. Jednym ruchem ręki zdzierasz z siebie ośmieszające Cię ubrania i wyłania się spod nich biała, świecąca szata. Stoisz pewny siebie niczym Superman i krzyczysz "Jestem geniuszem!". Osoby które stoją onieśmielone wokół Ciebie padają Ci do stóp i zaczynają Cię adorować. Ponownie, im bardziej wyolbrzymiasz daną scenę tym lepszy efekt osiągniesz. Takie wyolbrzymianie czyni obraz łatwiejszym do zapamiętania, gdyż nasz umysł skonstruowany jest tak aby pamiętać to co jest niecodzienne. Kiedy już cały film jest gotowy w Twojej pamięci "obejrzyj" go kilka razy tak aby móc go szybko odtworzyć. Powinieneś widzieć go oczami swojej wyobraźni znacznie szybciej niż gdyby cała sytuacja miała miejsce w rzeczywistości.

  5. Przetestuj.

    Teraz na samą myśl o tej negatywnej myśli, którą "przeprogramowałeś" powinieneś zacząć myśleć tą zastępczą pozytywną. Ta negatywna myśl jest teraz bodźcem który zmusza Twój umysł do szybkiego obejrzenia stworzonego przez Ciebie filmiku. Tak więc ilekroć pomyślisz "Jestem idiotą", automatycznie i bez zastanowienia powinieneś pomyśleć "Jestem geniuszem".


Wypróbuj ten sposób następnym razem kiedy złapiesz się na tym, że pogrążasz się w negatywnych myślach.
Pamiętaj, że praktyka czyni mistrza. Podziel się z nami swoimi wrażeniami z tego eksperymentu!


Agnieszka Pełnia

Przeczytaj również:


4 komentarze:

  1. Fajny pomysł, jestem osobą niezwykle nieśmiałą i ciągle też o tym myślę więc wypróbuję ten sposób na sobie!

    OdpowiedzUsuń
  2. dobry sposób ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli chodzi o punkt pierwszy, to dla osób w najgorszych stanach, które są słuchowcami, a wiec w wyobraźni odtwarzają zapachy, dźwieki, dotyk i wszelkie uczucia powiązane z lewą półkulą mózgową, wyobrażanie sobie obrazów jest bardzo utrudnione, a wręcz niemożliwe. To działać może dobrze na osoby, które są wzrokowcami, które używają obrazów w wyobraźni. Ja polecam Ci sprawdzić narzędzie o nazwie Emocjonalna Droga, które opisałam na moim blogu: https://odkasi.blogspot.com/2016/11/jak-zapanowac-nad-emocjami-i-poczuc-sie.html Swoją drogą - mamy ten sam motyw :) Będę wdzięczna, jeśli zostawisz mój komentarz, bo Twoje rady odnoszą się do wzrokowców. Emocjonalną Drogę może wykorzystać każdy, bo jest podzielona na wzrokowców i sluchowców.

    OdpowiedzUsuń